Sahabat

Monday, April 18, 2011

Melayari internet dengan cara selamat di www.cybersafe.my

Dengan kecangihan langit terbuka kini..ramai orang telah mendapat menfaat daripadanya..namun tidak kurang juga dengan ancaman yang terdapat dalam dunia maya ini..seseluruh dunia tidak mengira umur dan pangkat kini menggunakan internet.sering kita dengar akan masalah-masalah,kes,ataupun penjenayah syber.Dengan kemunculan laman-laman social yang banyak sekarang,pengguna internet mungkin terdedah dengan bahaya internet sekiranya tidak mengetahui cara-cara keselamatan semasa melayari initernet..Tentu anda pernah dengar kan orang kena bunuh disebabkan memdedahkan butiran peribadi di laman social,jadi di cyber safe Malaysia ni ada akan dapat mengatahui dengan lebih lanjut tentang cara melayari internet dengan selamat..
                                                                               
mari explore sedikt sebanyak apa yang ada di CyberSecurity ni



CyberSAFE sememangnya mesra pengguna anda boleh memilaih ketegori peringkat umur masaing-masing..seperti Kids,Youth,Parents&adults,Organizations..



Anda juga boleh main pemainan interaktif,Video,Kuiz bagi memudahan kefahaman anda dan meguji tahap anda sendiri apabila melayari internet...bagi budak-budak,remaja yang suka online laman sosial tu...lepas ni akan lebih selamat lah...

anda juga boleh memilih Basaha pilihan anda
Antara permainan interraktif yang terdapat di CyberSAFE bagi memaudahkan pemahaman..




Selain itu anda juga boleh memuat turun(Download) percuma pelbagai perisian untuk keselamatan komputer anda..

Bagi pengguna Browser Mozilla Fire Fox Add-on - Don't Phish Me
DontPhishMe adalah sebuah inisiatif dari MyCERT, cybersecurity Malaysia, untuk memberikan mekanisme keselamatan dalam mencegah perbankan online phising ancaman khusus untuk bank Malaysia tempatan.
 
DontPhishMe adalah sebuah addon untuk Firefox yang memberitahu anda jika sesuatu laman web online banking yang anda lawati tampaknya akan meminta maklumat peribadi atau kewangan anda dengan alasan palsu. Jenis serangan, yang dikenali sebagai phishing atau spoofing, menjadi lebih canggih, luas dan berbahaya. Itulah sebabnya mengapa penting untuk menyemak imbas secara aman dengan DontPhishMe. DontPhishMe secara automatik akan memberi amaran kepada anda apabila anda mencari laman yang cuba untuk menipu anda untuk mendedahkan maklumat peribadi.
Senarai disokong laman perbankan online:







Eh BSN Internet Banking kenapa tiada...hehehe owh bank ni memang tak di jamian hahaha..














ok setakat ini ja lah sedikit sebanya yang saya dapat kongsikan..anda boleh explore sendiri hehehe....


















No comments:

Post a Comment

Assalamua'laikum w. b. t.
Jgn lupa tinggalkan komen di sini !!!
Please ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...